Menu
שאל את הרב
print
אא

תודה רבה לרב על התשובה.
סיפרתי תשובה זו לחברותא שלי בישיבה וגם הוא שמח בה מאוד.

אך שאל אותי מאחר ובתורה מצינו ששם השם מוטעם בטעמים כגון רביע שמאריכים בניגון, האם זה אומר שאפשר כבר על דבר זה לסמוך להאריך גם בלא שאלת החלום?
לי נראה שהחיד"א לא היה נזקק לשאלת חלום בדבר לכאורה פשוט כזה אם לא שהיה לו טעם. ונראה לעניות דעתי שאע"פ שמצינו שבתורה יש טעם המאריך במנגינה הנה על כל פנים מי התיר לנו בפיוטים? הרי לא כל שם השם מנוגן וזה שמנוגן הוא מסיבה שכמדומני איננה ידוע לנו, ועל כן בפיוטים שחוברו על ידי רבנים קדושים מה התיר לנגן בשם ה'?
ועוד שנניח שיהיה מותר להאריך רק על סמך זה, מי יאמר לנו שמותר בכל מנגינה ערבית או אחרת לסלסל בשם ה' הרי בתורה מצינו ששם ה' שהוארך באופן מסויים כגון הרביע, וכיוון שנהגו כך ע"פ מסורת אין הסלסול משנה המשמעות, לעומת זאת אפשר שבסלסול ע"פ מנגינה אחר יחשב ששינה משמעות וזה בזיון לקרוא כך את שם ה'.
מה עוד שגם שאלתי על שמע ישראל ושם שהם אדנות בטעם מפסיק ומי יתיר לנו להאריך? ובכל זאת רבנים גדולים כשצועקים פסוק זה בכינוסים לחיזוק מאריכים ועל מה סומכים בזה?? על כן נראה שאין זה כל כך פשוט ונצרך החיד"א לשאלת חלום.
ועוד נראה לומר שאע"פ שדברי חלומות לא מעלים ולא מורידים, כיוון שכך נוהגים כולם הרי זה רק כדי ליישב המנהג שבלוא הכי כיוון שהוא דבר לא ברור לאיסור פוק חזי וכו' א"כ מה יזיק לנו לקבל גושפנקא מלמעלה למעשינו.

הרב אדיר כהן

דברי פי חכם חן.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן