Menu
שאל את הרב
print
אא

האם יש חיוב מדברי סופרים או מדאורייתא לאכול מצה שמורה בלילה הראשון של פסח משום דכתיב "ושמרתם את המצות", או שזה רק אסמכתא בעלמא ומי שלא יכול להשיג שמורה יוצא ידי חובה גם במצת מכונה?

הרב אליהו מאדאר

יש מחלוקת הפוסקים אם השמירה שכתובה בתורה היא משעת קצירה או משעת לישה. ולכן לכתחילה יש לקחת מצה שמורה – שהיא שמורה משעת הקצירה, ואם לא מצא, אפשר להקל גם במצה רגילה שהיא שמורה משעת טחינה ולישה ואילך. עיין בשלחן ערוך סימן תנ"ג סעיף ד', ובביאור הלכה ובהערות איש מצליח שם.
וגבי מצות מכונה, יש אומרים כיון שנעשית על ידי מכונה לא שייך בהם כוונת שמירה, ולכן אין יוצאים בהם ידי חובה בלילה הראשון. אולם עיין למורנו הרב הגאון המופלא רבי משה לוי זצ"ל בספרו תפלה למשה חלק ב' שהאריך בזה, והעלה שמן הדין השמירה אינה בעשייה, שלא נאמר ועשיתם את המצות, אלא בשמירה שלא יחמיצו, ולכן גם במצות מכונה, כיון שהשמירה נעשית על ידי אדם, שפיר חשיבא שמירה ויוצאים בה ידי חובה. עיין שם באורך.
ולכן הרוצה לצאת ידי חובתו בלילה הראשון לכתחילה יאכל מצה שמורה, שהיא שמורה משעת קצירה. ומן הדין רשאי לאכול גם מצת מכונה שמורה. ומכל מקום לצאת ידי חובת כל הדעות, נוהגים לאכול מצה עבודת יד שהיא שמורה משעת קצירה, ונעשית אליבא דכולי עלמא. והיום מצויות בשפע ב"ה.
ואם קשה לו ישתדל להשיג רק לצורך שיעורי כזית של החובה, שלושה – ארבעה זיתים, ולפחות בשביל כזית אחד. ואם גם זה אינו יכול, יכול לקיים המצוה במצת מכונה שמורה, ואם גם זה אי אפשר לו, יכוןל לאכול גם מצות מכונה רגילות, רק שיהיה בהכשר טוב בלא חששות. וה' לא ימנע טוב להולכים בתמים. וחג המצות תחוגו בשמחה ובדיצות.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן