שפיתת קדרות
שאלות נוספות בנושאשלום עליכם מורינו הגאון שליט”א,איתא בשו”ע יו”ד סימן קיח ס”יא: "יִשְׂרָאֵל וְעוֹבֵד כּוֹכָבִים שֶׁשָּׁפְתוּ ב׳ קְדֵרוֹת זוֹ אֵצֶל זוֹ, זֶה בְּשַׂר שְׁחוּטָה וְזֶה בְּשַׂר נְבֵלָה, מֻתָּר, וְאֵין לָחוּשׁ שֶׁמָּא כְּשֶׁהֶחֱזִיר הַיִּשְׂרָאֵל פָּנָיו הֶחֱלִיף הָעוֹבֵד כּוֹכָבִים שְׁחוּטָה בִּנְבֵלָה, אֲפִלּוּ אִם שֶׁל יִשְׂרָאֵל מְשֻׁבָּח, וַאֲפִלּוּ פִּיהֶן מְגֻלֶּה, מֻתָּר, וְאֵין לָחוּשׁ שֶׁמָּא יִתְּזוּ נִיצוֹצוֹת מִזּוֹ לְזוֹ. {וְהוּא הַדִּין בִּשְׁנֵי דְּבָרִים צְלוּיִם זֶה אֵצֶל זֶה (מָרְדְּכַי פא״מ). אֲבָל לְכַתְּחִלָּה יֵשׁ לִזָּהֵר אֲפִלּוּ בְּב׳ קְדֵרוֹת (טוּר).}”ולכאורה מבואר דדעת המחבר (מרן) שאין להחמיר בזה אפילו לכתחילה מדלא כתב להחמיר, ועוד מסוף דבריו שכתב “ואין לחוש שמא יתזו” בלשון עתיד. וגם הלבוש שציטט הלכה זו לא כתב בכלל את דעת הרמ”א להחמיר לכתחילה בסוף דבריו. אולם כל זה אינו ברור לי. ולמעשה, מהי דעת מרן השו”ע בנידון לפי הבנת מרן ראש הישיבה שליט"א?
הרב משה עטיה
כבודו צודק שמלשון מרן משמע שמותר אף לכתחילה, ומ”מ למעשה יש להחמיר בזה לפמ”ש המאירי בע”ז (דף י”ב ע”א) דאף שהסכים לדברי התוס’ דשרי אף לכתחילה, מ”מ למעשה כתב שיש מחמירים וכ”ש בזה”ז וכו’. ע”ש.
וכ”כ בס’ ערוך השלחן שם (אות ל”ד). וכ”מ מדברי מרן הגרע”י זצ”ל בכף החיים שם (אות קט”ז).
[כידוע שמרן הגרע”י זצ”ל כתב מסי’ קט”ז בסופו ואילך].