Menu
שאל את הרב
print
אא

שלום עליכם. שאלתי לכבוד הרבנים החשובים על הגמרות בבא מציעא/נדרים.. "על מה אבדה הארץ...על שלא ברכו בתורה תחילה". כידוע יש ביאורים רבים רבים מה כוונת הגמרא. רש"י/רמב"ם/ר"ן/ב"ח/מהר"ל ועוד... הדגש המרכזי מבין הפירושים השונים ששמתי לב אליו הוא היחס והגישה ללימוד התורה. אשמח לשמוע האם קיים ביאור נוסף ששם דגש למילה "בתחילה" ? כלומר אין פה רק סדר כרונולוגי. אולי ניתן להסביר שבאותה תקופה השמיטו את הרישא של הברכה "אשר קידשנו.." "אשר בחר בנו .." ועל כך אבדה הארץ. על חוסר ההזדהות עם כך שאנו עם נבחר וצריכים לשמור על קדושה שניתנה לנו. ולא ח"ו להתבולל כפי שהיה באותה תקופה. כל מה שהעלתי לענ"ד...אשמח לשמוע את מוצא פיהם של הרבנים החשובים שליט"א.

הרב משה עטיה

לכאורה פירוש זה דחוק כי א”כ הכוונה שלא ברכו תחילת ברכות התורה, ואילו הלשון שלא ברכו תחלה, משמע שלא ברכו כלל תחילה. וכמדומה שהב”ח התייחס ללשון זו “תחילה” – לפי דרכו – שלא העריכו התורה כראוי כדי שיברכו תחלה, כי ע”י הברכה תחילה מראה חשיבות לדבר, וצריך לבדוק בשאר פירושים אם התייחסו ללשון זו לפי דרכם.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן