שאל את הרב
הרב הסביר שאומרים שובה במלעיל לפני שמות ה’ (בין היתר), וזה בשביל שלא תיבלע ה-א’.
שאלות נוספות בנושאלכאורה זה נוגד את ההגיון שיש בכלל של נסוג אחור. שהרי שם אנחנו מסיגים את הטעם במילה הראשונה אחור בשביל שלא "נקלקל" את המילה השניה. אתן דוגמה בשביל הקוראים: "אשר בחר (במלעיל מטעם נסוג אחור) בנו (מלעיל מעיקרו)" והסיבה היא שלא נאמר "אשר בחר (במלרע כפי שהיא אמורה להיות)" ואז יצא בלא משים "בנו" במלרע- שמשמעותה בניה. ופה הרב אמר שאדרבה *לא* מסיגים את הטעם אחור בשביל שבמילה שמתחילה באות א'- האות א' לא תיבלע. ולכאורה יש כאן ניגוד *בהיגיון* שבין שני הכללים. אני מקווה שהובנתי כדבעי, ואשמח בתשובת הרב.
הרב חנוך הכהן
אדרבא שני הכללים הולכים אל מקום אחד – שניהם דואגים שלא תתקלקל המילה השניה, אלא שפעמים עושים מלעיל ואז לא תתקלקל, ולפעמים להיפך כאשר עושים מלרע – לא תתקלקל.
אם לא הבנתי דבריך אשמח שתשלח שוב.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור