Menu
שאל את הרב
print
אא

שלום וברכה ה' עמכם. על פי הרמב"ם וכמדומני גם רש"י קני המנורה יצאו באלכסון מהבסיס. ובקוים ישרים. למה אם כן, בסידורים, מזמור למנצח בנגינות מופיע בתוך מנורה שבצורה מעוגלת בניגוד לחכמים שהזכרנו?

הרב אלדן כהן

ישנן מקורות רבים מזמן בית שני ולאחריו שבהם מופיעה המנורה בקנים עגולים. לכל אחד מאתנו יש בארנק מטבעות של עשר אגורות, ועליהם צורת המנורה בקנים עגולים. הצורה הזאת היא חותמת מזמן בית חשמונאי. מאידך ברור שרש”י והרמב”ם שציירו אלכסון הוא לאו דוקא, כי אין לזה שום הכרח וראיה מהפסוקים ומדברי חז”ל, וגם לא טעם.

יתירה מזו אם נעשה למנורה קנים ישרים אי אפשר להמלט מאחד משני דברים: או שהנרות לא יהיו במרחק שוה זה מזה, או שהקנים עצמם לא יהיו מקבילים זה לזה. בין כך ובין כך עיטורי הקנים שהם הגביעים והכפתורים והפרחים לא יהיו מקבילים זה לזה, ולכל הפחות לאותם של הקנה האמצעי, כי ארכם שלשה טפחים לאורך הקנה, ובעוד שהקנה האמצעי זקוף, השאר מוטים באלכסון, והגובה שלהם מתמעט כמעט בטפח. ומטעמים אלו מראה המנורה העשויה בקנים עגולים נאה יותר מהעשויה בקנים ישרים, ומאחר וצורת הקנים אינה עיקר בעשית המנורה יש להעדיף צורה זו.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן