Menu
שאל את הרב
print
אא

נשמח לשאול מה ברכת גלידה מתוצרת BַַJ'S שהתוספת שלה היא בצק עוגיות שאינו אפוי או מבושל. התקשרנו וביררנו מה תהליך ההכנה ונאמר לנו כי הבצק כלל לא עובר עיבוד בחום, אך הקמח והביצים עברו הליך תרמי מהיר לעיקור וניקוי מחיידקים. אנו הבנו שעל בצק מברכים שהנ"ב רק משום שאין נוהגים לאכלו, אך אם יתחיל מנהג לאוכלו לכאורה יש לו דין של מין מזונות, כמו שנכתב בסימן ר"ח ו שם שו"ע מדבר על דייסא סמיכה, שכיון שהקמח נתערב במים, עלתה ברכתו לבמ"מ. לכאורה אין סיבה שאם יוסיפו עוד הרבה קמח בדיסא, עד שהעיסה תהפך לבצק, שלא ימשיכו לברך על הבצק מזונות. מצד שני דייסא עדיפה על בצק, שדייסא הוא דבר שרגילים לאכול, אך בצק לא רגילים לאכול. מתוך כך חילקנו שאלתנו: 1. אם בפני עצמו ברכתו מזונות, נראה ממילא שבתוך גלידה יהיה לו דין 'כל שיש בו' ויברכו על הגלידה במ"מ. 2. האם כיוון שהיום יש כאלו ששמים אותו בתוך גלידה, זה יחשב שדרכו בכך? או שכיוון שהוא בא רק כמלפת את הגלידה ואין לו מהות עצמאית של בצק המהווה אולי חלק מן העיקר, אלא של תבלין מלפת 3. האם בעקבות גלידה זו תשתנה הגדרת בצק לדבר שנהוג לאכלו? תודה רבה יצחק וחובב מצפה רמון

הרב רזיאל כהן

איני מכיר את הגלידה המדוברת, אך לפי המובן מהשאלה הבצק אינו עומד בה בפני עצמו אלא מפורר ומפוזר בגלידה עצמה (כמו שמצוי גלידה עם פירורי בסקוויטים), ולכן נראה שיש לברך על גלידה זו “בורא מיני מזונות”, כיון שיש בה מין דגן העשוי להטעימה. ואע”פ שכשאוכל בצק בפני עצמו (גם כיום) אינו חשוב כל כך, כאן אינו אוכל “בצק” אלא גלידה משודרגת ע”י פירורי בצק, וזו מהות חדשה ושונה לגמרי.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן