
שאל את הרב
ביאור והבנה
שאלות נוספות בנושאאני מבין שהרב מחלק בין ה"שבת" שהיא נקבה, לבין "יום" השבת שהוא זכר. מעניין שהתוס' כתובות ה. ד"ה שמא ישחוט לא כתבו כך, אלא ביארו שהוא גם וגם. והאם זה קשור לזה שבערבית אומרים וינוחו בה, ובשחרית וינוחו בו?
הרב חנוך הכהן
ראיתי את התוס’ ונ”ל שגם בדבריהם אפשר לפרש ששבת לשון זכר – בגלל “יום” השבת. (באמת שם הביאו את הפסוק “שומר שבת מחללו” שאותו הביא מרן ופי’ שזה חוזר על “יום”).
ולגבי השאלה אם זה קשור למה שאומרים “בה”, “בו”, ודאי שלפי הפשט זה קשור, מכיון ששבת הוא גם זכר וגם נקבה, אבל לגבי טעם השינוי עיין בשכנה”ג סי’ רס”ח הגה”ט אות ב’ ועוד אחרונים שם.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור