הכל על פרשת השבוע

בראשית

לכל הפרשות

שיעורי וידאו

מאמרים

אש התורה

כמו כחה של האש, כך גדול כח התורה. כשהאדם משקיע עמל ויגע בה, מוסיפה לו עוד...לקריאה

כח הדמיון

ליצר הרע יש "כח דמיון" עצום. הוא יכול להראות אפילו טעם של מאכל, ומי...לקריאה

יש דין ויש חומרא

בשלב זה - מספר המדרש - דחף הנחש את חווה כלפי העץ, דחיפה שגרמה לה לנגוע בגזע...לקריאה

מסע התשובה הגדול בעולם

מסע התשובה הגדול בעולם| רעיון של הראשון לציון הגאון רבי מרדכי אליהו זצ"ל| לקריאה

מדורה בפורים

על המנהג להבעיר מדורות בפורים, שמעתם פעם? כולנו בטוחים כי המנהג הקדום להדליק...לקריאה

סודם של הכתבים

במלאות 20 שנה לפטירתו של הצדיק הנסתר רבי שלמה ויזמן זצוק"ל, מחכמי מרוקו,...לקריאה

"אור תורה" מחייהו

לרגל מלאות חמישים שנות אור לירחון "אור תורה", יצאנו לשרטט קוים לדמותו של...לקריאה

כסא רחמים שלי - הרב ששון...

למד בישיבה בשנים: תשמ"ו-תשס"ד. תפקיד כיום: דובר בית מרן ראש הישיבה. חבר...לקריאה

שאל את הרב

משמעות השם אוריאן ואוריין

אם אין בעיות ב"ה והילדה גדלה כרגיל בבריאות והצלחה, אין שום צורך להחליף שם, כל שאין בשם משמעות לא טובה ח"ו. ולכן בשם זה א"צ להחליף, וכ"ש שמשמעות השם טובה כי אוריין פירוש תורה - תורתנו, כמ"ש בשבת דף פ"ח ע"א בריך רחמנא דיהב לן אוריין תליתאי. כלומר תורה המחולקת לשלש תורה נביאים כתובים.

[אמנם בגירסא שלפנינו איתא אוריאן, אבל בראשונים בדק"ס ובעין יעקב איתא אוריין. וגם לגירסתנו נראה שהניקוד כך אוריאן - והא' לסימן קמץ כנודע]. וע"ע בגיטין דף ל"א ע"ב ודף ס"ב ע"א, בר אוריין ובפרש"י שם. וע"ע בברכות דף י"ב ע"א. ואיני יודע איך אתם קוראים לה, אבל טוב לקראה אורין, ותגדל לחיים טובים ולשלום.

הרב אליהו מאדאר

איילה או אילה, מה נכון יותר לכתוב ?

בתורה כל המלים נכתבות חסר, כנודע. אבל כשאנחנו כותבים בלא ניקוד, יש לכתוב כתיב מלא שלא תהיה טעות, וכמו שרגילים לכתוב עניינים, מדוייק, משקפיים וכיוצא. אמנם כשהענין ברור ומובן א"צ לכתוב מלא. והנה בשם אילה, כיון שאפשר לקרוא אילה עם צירה, כמו הילה, נלע"ד שנכון לכתוב בשני יודי"ן, כשאין ניקוד. ויש שם אילת (השחר), ושם נראה לי ברור לכתוב בשני יודי"ן שלא ישמע ולא יקראו אילת בצירה, וא"כ גם כאן.

והרוצה לכתוב ביו"ד אחת, יכתוב ואין בזה כלום.

הרב אליהו מאדאר

מאכלים שנמצאים על השולחן בשעה שאכלו בשר האם נהיו בחזקת בשרי

יש לזה סמך בדברי הרמ"א יו"ד (סוף סימן פ"ח) שלא יאכלו מככר אחד, וכן נהגו לייחד כלי של מלח לחלב ולבשר בנפרד. ע"ש. אולם אין זה איסור גורף. ואם אדם נתן את דעתו בעת אכילתו שלא יתערבו שאריות הבשר בסלטים שעל השלחן, מותר לאכלם אח"כ בארוחה חלבית (ע' הוראה ברורה שם).

הרב רזיאל כהן

לימוד מקצוע במקום לא חרדי

כדאי לך לשאול רבנים מהחוג שלך שמקובלים על סביבתך. אם תעשי דברים שבסביבתך נחשבים כהידרדרות, הדבר יזיק לך רגשית וחברתית, עד שלבסוף אדם יוכל למצוא את עצמו במקום שלא היה מעונין.

בצורה כללית יש במקומות אלו בעיות רבות בתכנים, בספרי הלימוד ובחברה, מלבד שבודאי הלימוד במקומות אלו מעורב וגם צוות ההוראה.

נדגיש - יראת שמים וטהרת הנפש חשובים כל מחיר. זו מרגלית שאין לה ערך!

הרב מצליח מאזוז

נקוד המילה יכסיומו בשירת הים

א. בנין קל - פעל. ובדרך כלל מנוקד בחיריק ופתח, כמו: ילמד (חיריק שווא), וכאן בגלל שפ' הפעל גרונית השתנתה לחטף סגול, וגם האות שלפניה התחלפה לסגול.

ב. זה יוצא מן הכלל, כמו רבים שיוצאים מהכללים הרגילים של דקדוק שאין להם טעם ברור שידוע לנו.

הרב חנוך הכהן

מלאכת חורש במשכן

המדבר הוא לא מקום זרע, כי הוא יבש ואין בו מים, ולפעמים גם במדברות כשיש שם איזה מעין (וכדומה יהיה שם זרעים ועצים וכמדומה שדבר זה נקרא היום נאות מדבר). ולכן כשישראל היו במדבר ובארה של מרים עמהם, מקום חניתם היה ראוי לזריעה וזרעו שם סממנים לצורך המשכן.

הרב רפאל מאזוז

האם מותר לתפוס סטנדר לחבירו ,אף שאינו נימצא, במקום שחב לאחרים,...

בסטנדר או מקום באולם שאין לו רשות לקחתם לעצמו אלא רק להשתמש בהם לשעה אסור לשמור לחברו כאשר ע"י זה לא ישאר לחבריו.

וכשחברו שילם לו פרוטה: לש"ך (שם סק"א) זה מועיל, ולתומים (סק"א) אינו מועיל. ע"ש. וכן מסתבר. ומ"מ אם כבר תפס, יכול לומר קום לי כהש"ך ואין מוציאים ממנו.

וראה בספר ויען שמואל (חלק עשירי סימן נ"ח) שהרחיב בכל נושא זה.

הרב אריאל מימון

למה כתוב שהרב חויתא לא שם לב שאכל ענבים במלח כי היה שקוע בגמ' הרי...

כיונת להערתו של מרן ראש הישיבה נר"ו (כמדומני בספר מגדולי ישראל) שהעיר מגמרא זו.

ומ"מ המוחש לא יוכחש, שאין כיום (עכ"פ) מי שאוכל ענבים במלח, והרב ז"ל ע"ה התנצל בעצמו שלא ידע שהם ענבים וחשב שהם זיתים. [ואולי באמת בגמ' שם מדובר על ענבים חמצמצים, וברוך היודע].

הרב רפאל מאזוז

מהו הסדר לימוד היומי המומלץ ביותר כדי לרכוש בקיאות בכל מקצועות...

ראוי שתקבע לך שיעור בגמרא קבוע. כמו כן תלמד משנה ברורה, אם הנך ספרדי מומלץ לך ללמוד משנה ברורה עם הערות איש מצליח שם מבוארים כל הבדלי ההלכה בין האשכנזים לספרדים. (ניתן להשיג ספרים אלו בחנות הישיבה).

אם יש לך זמן נוסף מומלץ ללמוד כל סימן טור ובית יוסף ואחר כך ללמוד אותו סימן בשולחן ערוך עם משנה ברורה. זה ירחיב לך אפיקים בצורה יוצאת מן הכלל, אתה תחשף לכל דין מהשורש שלו בגמרא וסברות הראשונים. מרגש ממש כל סימן מחדש. בהצלחה.

הרב מצליח מאזוז

חנות

משנה ברורה המנוקד - ששה כרכים

מכון הרב מצליח

עכשיו במבצע 290 ש"ח במקום 330 ש"ח אם עד היום כאשר למדנו את...
₪290הוספה לעגלהקנייה מהירה

החומש המדויק "איש מצליח" - בינוני - בראשית

ניתן לרכישה גם בסט חמשה חומשי תורה עם כל המעלות תרגום...
₪18הוספה לעגלהקנייה מהירה

החומש המדויק "איש מצליח" - חמשה כרכים - גדול

מכון הרב מצליח

חמשה חומשי תורה עם כל המעלות תרגום אונקלוס (מוגה ומפוסק על ידי...
₪100הוספה לעגלהקנייה מהירה
לכל המוצרים

הידעת

לכל קטעי הידעת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0