Menu

שאל את הרב

סינון אפס

רבנים

נושאים

עבור לשאלה מספר:

מאגר שו"ת (סה"כ 18148 שאלות)
המעניינים
אחרונים
הנצפים ביותר

ניקוד תיבת רב חסדא

לפי זכרוני שאלו את מרן ראש הישיבה שליט"א ואמר שאין לזה מקור רק כך המסורת שלנו.

הוצאות כספיות של פניה לעורך דין

נראה שצריך לשלם עבור שכר טרחה לעורך דין, ואין חשש לערכאות בזה, שלא יעשה אדם ככל העולה על רוחו בשם התורה, ולכן אם העורך דין עדיין לא טרח בזה, רק קיבל על עצמו לטפל בזה, אז אין לשלם כלום, אבל אם התחיל לטפל וכן כבר שילמת לו, ולא יחזיר מה ששילמת, רשאי אתה לדרוש מהנתבע את ההוצאה ששילמת תמורת קבלה. כך הדין.

הנה מכיון שלא היה לו דרך אחרת להציל את שלו אלא בדרך זו ע"י הוצאה לפועל, שקודם צריך ללכת לעו"ד, אין זה אלא דעביד איניש דינא לנפשיה וכדאיתא בגמרא בבא קמא (דף כ"ז ע"ב), ונפסק להלכה בחושן משפט סימן ד' בהגה. נמצא שמה שפנה לעו"ד בהיתר פנה. ובלאו הכי יש פוסקים הסוברים שעורך דין אינו חשיב ערכאות כלל. ולכן עליו לשלם את ההוצאות של העורך דין.

קנה עלייה לתורה ועלה אדם אחר

אם זה האדם שקנה ולא עלה למפטיר מוכן לעלות עליה אחרת אז יש לו לשלם עבור מה שקנה המפטיר כמובן בהתחשב במחיר שקנה, שישלם פחות מזה כי בדעתו היה מפטיר במחיר שקנה אבל עכשיו שנותנים לו עליה שלא לפי רצונו אולי היה קונה אותה אבל לא במחיר של המפטיר, אך אם לא מעוניין לעלות לעליה שהציעו לו במקום המפטיר אינו חייב לשלם כלום. כל המצוות שנימכרות בבית הכנסת הם כעין מקח וממכר לכל דבר וענין אך יש בהם מדין נדרים ונדבות שחייב אדם לקיים אך אם נדר אדם על תנאי או נדב על תנאי אז אם לא נתקיים התנאי אינו חייב לקיים הנדר או הנדבה כ"ז בשו"ע יו"ד סי' ר"י וצריך גמירות דעת שלבו ופיו שווים ברגע שנודב איזה דבר לצדקה או נדבה אך בנד"ד מכיון שלא היה נודב אילו לא היו נותנים לו את העליה הנמכרת אז אין כאן מקח וממכר וממילא אין כאן גם נדר. ועי' בחו"מ סי' רי"ב וביו"ד סי' רנ"ח ס"ח בהגה.

לקזז מחובות לבית הכנסת בטענות שונות

אינך יכול לעשות זאת, שאין קשר בין מה שאתה חייב לבין הכסף שאספת, גם אם לא עשה הגבאי מה שהוחלט. ויש לדבר עמו, ואם לא יעזור יש לדבר עם הציבור. ומה שתרמת זה בגדר נדרים (אלא אם אמרת בלי נדר). ואם לא יעזור תבע אותו לדין תורה שיקיים את מה שהוחלט.

האם רשאי אדם לקזז משכר דירה עבור תיקונים בדירה?

א. בדרך כלל אם הדבר שהתקלקל הוא מחמת יושנו ותוחלת קיומו מוגבלת ל 3-4 שנים על המשכיר לתקן כי בשעה שחתמו השוכר והמשכיר כבר עברו השנים והוא הדין לגבי צביעת הדירה ששאלת. (הרמ"א סי' שי"ד ס"א) ב. הכל לפי ההסכם שנכתב ונחתם, ויש לו להסכם תוקף כמנהג המדינה אלא שיש לפעמים סעיפים בהסכם שאינם לפי ההלכה וגם לא לפי מנהג העולם ובזה יש לשאול. ג. אם התיקון שעשית הוא מחמת קלקול שנגרם אתה צריך לתקן ואינך רשאי להוריד משכר הדירה אבל אם הקילקול הוא מחמת התישנות או קלקול חיצוני כגון תיקון דוד שמש זיפות פיצוץ בצינור מים וכיוצא בזה כדאי לידע את המשכיר קודם שתתקן כי אולי יש לו משהו יותר זול שיתקן כי פעמים יש הפרשים גדולים בין בעלי המקצוע ואולי תצטרך לשלם את ההפרש אם הוא גדול.

תהליך של דיון בבית דין רבני

1. אין בית הדין פחות מג' ואפילו שלשתם אנשים פשוטים ובלבד שאחד מהם יודע ולמד בדינים אלו, אבל לכתחילה צריך שיהיו כל היושבים בבית הדין תלמידי חכמים וראויים (חושן שמפט סימן ג' סעיף ד') שעברו בחינות הסמכה לדיינות, וכבר נהגו בבתי הדינים שיושבים תלמידי חכמים גדולים אפילו שלא עברו בחינות בגלל היותם גדולי תורה ובעלי שם.
2. יש כמה בתי דינים שמקליטים הדיון אבל בדרך כלל הרוב לא מקליטים כי כותבים את מהלך הדיון בפרוטוקול.
3. כאשר באים בעלי הדין לבית הדין ומבקשים לדון מחתימים אותם ומקבלים מהם קנין שיקבלו כל פסיקה שבית הדין יפסוק. החתימה היא על שטר בוררות ואחד הסעיפים שם שאין בית הדין מחוייב לנמק את ההחלטה (בדרך כלל כותבים לעצמם חברי בית הדין את הנימוקים) רק הדיינים כותבים ההחלטה אם רוצים וכתבו תמצית הדברים להחלטה ואם אינם רוצים לא מחוייבים, אבל הדיינים חותמים את שמם בהחלטה כך נוהגים ברוב בתי הדינים.
לגבי התאריכים בתי הדין כותבים את יום ההחלטה אם אותו יום פסקו, אבל אם לא פסקו רק לאחר זמן כותבים את היום שפסקו בו, ובפסק מתיחסים לתאריך יום הדיון אם יש צורך.

להתחתן אחרי גירושין פחות משלושה חודשים

אין שום היתר להתחתן לפני שיעברו 3 חודשים ועוד יומיים של יום הכתיבה יום הנתינה של הגט סה"כ 92 יום. מכיון שזו גזירת חכמים שהלכה כרבי מאיר בגזרותיו, כמו שכתוב בגמרא (יבמות מ"ב ע"ב וכן בכתובות ס' ע"ב) ואין זה משנה אם נתגרשה אפילו אחר יום אחד מיום הנישואין ואפילו אם היא זקנה או עקרה או אילונית או קטנה ואין זה משנה אם הוא חרד לדבר ה' או חילוני, ואפילו עשתה בדיקה. ומי שנושא אשה תוך 90 יום מנדים אותו, ויש אומרים שצריך לגרש אם הוא ישראל וכן נפסק בשלחן ערוך אבן העזר (סימן י"ג סעיף א', וסעיף י'). אבל מי שמחזיר את גרושתו אינו צריך להמתין שם סעיף ד'.

גניבת דיסק שמיעה מגוי

כתב השלחן ערוך חושן משפט (סימן שמ"ח סעיף א): כל הגונב אפילו שוה פרוטה עובר על לאו דלא תגנובו וחייב לשלם, אחד הגונב ממון ישראל, או הגונב ממון של גוי. ע"ש. וא"כ אע"פ שרשת המוזיקה היא של גויים הרי עבר על לאו דלא תגנובו, אבל מכיון שדין השבת הגזילה בגוי הוא רק מדרבנן יש בזה משום קידוש ה'. לכן בנדון של 2 הדיסקים הוא כבר נענש בחוקותיהם ושילם קנס וממילא אין בזה אפילו מדרבנן, שהרי שילם בצורה כזאת שהרי קיבל הדין של דינא דמלכותא. אבל לגבי שאר הדיסקים הרי הדיסקים קיימים ויכול להחזיר ואינו צריך לחשב כלום, וכמו שכתב בשלחן ערוך חושן משפט (סימן שס"ג סעיף א): מי שגזל חמץ ועבר עליו הפסח או בהמה ונעבדה בה עברה או נפסלה מליקרב (קורבן), או שהיתה יוצאת לסקל אומר לו הרי שלך לפניך ומחזיר אותה בעצמה. ע"ש. אבל בנדון דידן שדין השבת הגזילה לגוי זה רק מדרבנן בודאי שאינו צריך לחשוב את המחיר שהיה בשעת הגזילה. ויש בזה קידוש ה' כאשר מחזיר הגזילה וה' יקבל תשובתו ברצון.

השם העיקרי לתפילה על אדם

מכיון שהתגיירה ונותנים לה שם יהודי, אפילו שמשתמשים עדיין בשם לועזי, יש להזכיר רק את השם היהודי. מזכירין את שם אמה אפילו שהוא שם גויי, ורק לענין גט יש מזכירין את השם שקוראים ומשתמשים אפילו שם לועזי.

להציע על חפץ מחיר יקר, על מנת להוזיל למחיר האמיתי

אם הדבר שמוכר הוא מוצר שישנו בשוק, והמחיר הוא שוה לכולם, אינו רשאי לעלות את המחיר, ויש בזה הונאה כמובא בחושן משפט (סימן רכ"ז), ומה גם שיש חוק שהמוצרים צריכים להיות מותגים במחיר, ואם מוכר יותר מהמחיר הנקוב זה פלילי. אבל אם המוצר אין לו שער קבוע, רשאי להעלות במחיר מה שירצה, ואין בזה הונאה, כמובא בבית יוסף (סימן ר"ט). אבל הרב בית חדש חלק עליו וסובר שיש בזה הונאה, אבל כתבו הפוסקים, אם מכיר את הקונה שתמיד דרכו לעמוד על המקח, מותר לומר לו מחיר גבוה ואח"כ ישתוה עמו על המחיר הנכון. ומה שכתבת "ואם הוא הסכם" לא הבנתי כוונתך, האם קבעתם מחיר בהסכם, הכל הולך אחרי ההסכם ואסור לשנות. ואם כוונתך שהסכים הקונה למחיר הגבוה וחושב שכך מחירו, צריך להודיעו באופן שהשער קבוע, כי יש בזה הונאה, וזכותו לבטל המקח. ואם זה מוצר שאין מחירו קבוע, אין צריך להודיעו, רק שלא יעבור את המחיר המקובל בשוק מעלה מטה.
+ טען עוד
לא מצאת את התשובה?
שלח שאלה לרב

שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
דילוג לתוכן