עיינתי בפסקי תשובות ח"ב (עמוד עא), ושם כתב שהמנהג גם בכה"ג שאין החתן בר מצוה בעל ברית מתפלל עמהם אלא רק נמצא שם אין אומרים תחנון. ויש מי שכתב שבאופן זה אם אפשר לבקש ממנו שיצא ויאמרו תחנון זה הכי טוב. מיהו כמובן צריך לבחון בעין השכל אם לא יפגע כשיבקשו ממנו לצאת.
- דף הבית
- שאל את הרב
שאל את הרב
רבנים
נושאים
עבור לשאלה מספר:
כל מקום שכתוב "צריך" יש חובה לעשותו, רק שנחלקו האחרונים האם זה לכתחילה אבל בדיעבד אינו מעכב, או שגם בדיעבד מעכב. ועיין בשדי חמד (מערכת הצ' כלל ה') דמסיק שהכל לפי הענין. ומ"מ לכתחילה לכ"ע יש לעשותו. וע"ע ביבי"א ח"ג (אה"ע סי' כ"ו אות א').
יום שביעי לאבילות שחל בחג השבועות
ברכה אחרונה על אתרוג מורכב
חימום מים בקומקום שחימם בו גוי
הסרת שיער בלייזר לגברים
והכלל העולה דכל דבר ש"דרך הנשים" לעשותו לשם נוי ויופי ואין דרך הגברים לעשותו הרי הוא אסור לעשותו לאיש משום "לא ילבש". והנה למיטב ידיעתי הסרת שיער בלייזר הוא דבר שדרך הנשים בלבד לעשותו לשם נוי ויופי ואין הגברים עושים כן, וא"כ הרי שיש בזה איסור לאיש משום לא ילבש להסיר שיער לשם נוי ויופי כבשאלה דידן שרוצה להסיר השיער שמעל לקו הזקן קצת מתחת לעיניים והכל לשם נוי בלייזר להוא דרך נשים בלבד.
מיהו אם אכן המציאות נהיה שונה וגם גברים מסירים בלייזר בכל העולם לשם נוי וכיו"ב אזי יהיה מותר גם לגברים הסרת שיער בלייזר במקומות המותרים כבשאלה דידן מעל לקו הזקן קצת מתחת לעיניים, מ"מ אם אינו כן או שאין המנהג כן בכל העולם שגם גברים מסירים בלייזר הרי זה בודאי שאסור כאמור. ואין חילוק בכל הנ"ל בין נשוי לבחור.
להשמיע לתינוק מנגינות כשאימו בשנת אבל
דקדוק בקריאת שמע
תרומות ומעשרות
1) מעשרים את כולם יחד כיון שהם מין אחד בפרט ששמעתי ממגדלים שהפלפלים הנ"ל גדלים על אותו שיח ממש שיש שיוצאים בצבע אדום ויש בצבע ירוק. ועיין עוד בספר קצירת השדה פרק ט' הלכה ה'. וכל זה הוא דוקא שכולם טבל ודאי או שכולם באו ממקום אחד אבל אם אדם קנה מחנות ירקות גמבות ופלפלים ויתכן שהגמבות באו ממקום אחר והפלפלים ממקום אחר ועל זה נאמר אין מעשרים מדאי על דמאי ולכן באופן כזה שקנה מחנות יעשר מכל אחד בפני עצמו.
2) בפאפאיה הגדלה בארץ ישראל שמפרישים ממנה תרומות ומעשרות ומחמירים בה שנות ערלה כידוע דמחלוקת גדולה היא אם היא מין אילן או ירק, לכן אחר שנות ערלה שאוכלים ממנה יפרישו ממנה המעשר שני ויתנו בנוסח ההפרשה דאם הוא צריך מעשר שני הרי הוא מעשר שני ואם הוא מעשר עני יהא מעשר עני וכדין אתרוג המובא בשלחן ערוך יורה דעה סימן שלא.
ולגבי בננה אין מחמירים לנהוג בה דין ערלה כלל גם במטע שנזרע תוך שלוש שנים ומחשיבים אותה לירק לכל דבר. עיין בזה בספר ברכת ה' (פרק ז' הערה 14) שנהגו בזה כהגאונים והרמב"ם, אם כן הוא הדין לענין מעשר שנלך בה רק על פי הלקיטה כירק.
מכיון שמרן הראשל"צ בשו"ת יבי"א ח"א (חלק או"ח סימן י"ט אות י"ט) התיר השימוש במכונת שמיעה בשבת, ובלבד שידליקנה ויכוין אותה מע"ש, על כן אין לה דין מוקצה כלל, וא"כ מותר בבוקר להרכיב אותה חזרה. וכן פסק בילקוט יוסף ח"ה (עמוד רכ).