הקו המנחה

|

print
אא

התורה מספרת לנו על חלום פרעה, ועל כך שבחלומו הוא ראה את עצמו "עומד על היאר". ותמוה מה ציון עובדה זו נוגעת לעצם החלום או פתרונו? וכן יש לדקדק בלשון עומד "על" היאור, הרי מתאים יותר לומר על "שפת" היאור?

מבאר רבי ירוחם ממיר זצ"ל כי לכל אדם יש עקרונות המנחים את דרכו בחיים. יש אדם ההולך שבי אחר יצרו ושרירות לבו, קובע את עקרונות חייו על פי גחמותיו, ויש לעומתו אדם נעלה שהולך ע"פ האמת והצדק, דרכיו מתנהלים לפי יסודות האמת ולא להפך. זה ההבדל הגדול בין יעקב אבינו לבין פרעה. אמנם גם לפרעה היה אלהים, הוא היאור, אך הוא "עומד על היאור" - הוא קבע את עקרונות האלוהות של היאור שיתאימו לרצונו, כפי שאומר הנביא על פרעה שאמר "לי יאורי ואני עשיתני. וכדרך שאומרים העולם "כל אחד והאמת שלו". לעומתו יעקב אבינו כתוב בו "והנה ה' נצב עליו". הוא ביטל עצמו לתורת ה' ולרצון ה', ויעקב שהיה במדת האמת, ככתוב "תתן אמת ליעקב", היה מוכן לשעבד רצונותיו ולשנות עצמו ע"פ האמת. ולכן נכתב עליו "ה' נצב עליו", להפך מפרעה העומד על אלהיו היאור.

בשם הגר"א מובא על הפסוק בתהלים "עדות ביהוסף שמו בצאתו על ארץ מצרים שפת לא ידעתי אשמע", שכאשר סיפר פרעה ליוסף על חלומו, אמר לו: "הנני עומד על שפת היאור", מיד תיקנו יוסף ואמר לו "שפת לא ידעתי אשמע", לא כך חלמת, אלא ראית את עצמך עומד על היאור', כי פרעה התבייש לומר שהוא עומד על אלהותו.

מסופר על אחד מתלמידי רבי משה פיינשטיין ששאלו איך להנצל ממראות אסורות כשעובר ברחוב באמריקה כדי ללכת לישיבה? התפלא הרב ואמר לו, אני כל יום עובר ברחוב ולא רואה כלום ולא שומע כלום. הבין התלמיד את התשובה שלמדו רבו, שכשאדם שקוע בדברי תורה, אין מקום ליצר הרע להכנס, והוא ניצל מכל דבר רע. האדם נמצא איפה שמחשבתו נמצאת. אם הוא מחפש את הטפל הוא מוצא, אבל אם ראשו ורובו בעקר, הריהו נמצא בתוך הקדושה.

באדיבות עלון "פניני הפרשה", לצפיה בעלון במלואו לחץ כאן
לעוד מאמרים של
למאמר הבא >
< למאמר הקודם

מאמרים חדשים

!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0