בחן ובחסד

|

בברכת המזון אומרים "הזן את העולם כולו בטובו בחן בחסד וכו'". ויש להבין מה הכוונה "בחן", הרי אדם שאוכל עיקר מחשבתו שיאכל אוכל טעים מזין ומשביע, מה מקום לחן ויופי באכילה?

print
אא

רבנו הרמב"ן מבאר כלל גדול בפרשיות הללו, שענין נגע הצרעת איננו בטבע כלל ולא מתהווה בעולם ובודאי לא בנגעי בגדים ונגעי בתים, שהרי לא שייך בהם שום חיות ולא מצב של מחלה, שיגרום לשינוי צבע בחלק מהבית או הבגד, אלא ודאי זו צורה לא טבעית, ודבר כזה לא היה קיים בעולם ובודאי היום לא נמצא כדבר הזה ולא נדע מהו, ובהיות עם ישראל שלמים ברוחניות יהיה רוח ה' עליהם תמיד להעמיד את בגדיהם ובתיהם במראה טוב.

והנה, ישנה ברכה מיוחדת שהקב"ה מעמיד את גופם של עם ישראל ובגדיהם ובתיהם במראה טוב, ללמדנו שגם המראה הטוב אפילו בדבר דומם נובע מכח טובו התמידי של הקב"ה, כפי שהקב"ה כל רגע מחיה את כל הבריאה, כך מעמיד את הבריאה בצורתה וביופיה, וכן מראה בתיהם של עמ"י ובגדיהם שיהיו במראה טוב. לכן יש הודאה מיוחדת בברכת המזון "הזן את העולם כולו בטובו בחן בחסד ובריוח וברחמים רבים".

ויש להבין מה הכוונה "בחן", הרי אדם שאוכל עיקר מחשבתו שיאכל אוכל טעים מזין ומשביע, מה מקום לחן ויופי באכילה? הדבר יתבאר על פי המסופר על רבי ישראל מסלנט שהיה עם תלמידיו, ובדרך נכנס לשתות כוס קפה במסעדה. המחיר היה גבוה במיוחד. תמה רבי ישראל ושאל את תלמידיו הרי יש בכוס הזה מעט סוכר ומעט קפה שעולה רק פרוטות אחדות, ועל המים אין משלמים כלל, א"כ מה פשר המחיר הגבוה פי כמה מהמחיר האמיתי? אלא ההסבר הוא, שמשלמים על כל הדברים הסובבים את כוס הקפה. מחיר אחזקת המקום וניקיונו, הריהוט המעוצב, הוילונות, התאורה, המלצרים שדואגים לכוסות נקיים ועוד כהנה וכהנה. כך על אחת כמה וכמה אדם ששותה כוס מים צריך להודות לקב"ה שמרווה את צמאונו ומחיה אותו, ועליו להודות לא רק על המים אלא על הדברים הסובבים את המים. כשהוא אוכל מאכל, עליו להודות על צורת ההגשה, ועל ה'חן' והיופי שנתן ה' למאכל, כל פרי וכל ירק בצורה ובצבע הייחודי לו. וזאת להבדיל מהבהמות שיש להם מאכל עשבים בטעם אחד וכמעט מראה אחד לכולם.

בענין זה מסופר על גוי שהיה מגדל בגינתו פרחים. יום אחד, התבונן בפרח מיוחד שהיה לו כמה צבעים מרהיבים, אף שהגבעול היה בצבע ירוק אחיד. התפלא הגנן עד מאד, כיצד זה הפיק הפרח כ"כ הרבה גוונים, התעניין וחקר עד שהגיע ושמע מאחד מחכמי ישראל את ההסבר לפלאי הבריאה, שכל התכלית היא לכבודו של האדם. הקב"ה ברא כל זאת כדי ליהנות בהם בני אדם, שיכיר האדם כמה חביב הוא לפני הקב"ה. נכנסו הדברים אל לבו, הלך והתגייר ונכנס תחת כנפי השכינה. וכך כל אדם אשר יתבונן בטובות הגדולות שמקבל באכילתו, יזכה לברך בכוונה הראויה ולהתברך בכל מכל כל.

באדיבות עלון "פניני הפרשה", לצפיה בעלון במלואו לחץ כאן
לעוד מאמרים של
למאמר הבא >
< למאמר הקודם

מאמרים חדשים

!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0