Menu

בלי עין הרע!!!

הרתיחו מים בפינג'אן, כשהבועות הגדולות מתנפצות כמו עיניים, הכניסו לפי הסדר אזוב, עלי מליסה, פיגם ריחני, וזעתר, מיזגו לכוס חרסינה, כעת שבו על הקרקע ישיבה מזרחית, והניחו מסביבכם לפי סדר מימין לשמאל, עין של דג, חוט אדום, מים עם מלח, עלי זית, שן שום, חמסה, דמות עין כחולה, ושערות זנב חתול, כעת כשאתם מוגנים נשמו שלש נשימות עמוקות, וקראו את המאמר בליחשוש…

מה זה עין הרע בדיוק? כיצד היא פועלת? איך היא מצליחה להזיק? והעיקר איך ניצלים ממנה?

הגמרא (בבא מציעא דף ק”ז ע”ב) מספרת לנו כי 99 אחוז מתים מעין הרע, ורק אחד ממאה מת כדרכו בעיתו ובזמנו, נשמע קצת מוגזם הכוח הזה שרבותינו נותנים למגיה השחורה הזו, כל כך הרבה נזקים וצער? 99 אחוז ממקרי המוות בעולם? לא פחות ולא יותר, הם לא הגזימו קצת? כזו עוצמה אדירה יש לעין שאינה כחולה? ובכל זאת, יש מי שאינו חושש מכל זה, מהסטטיסטיקה של חז”ל: יוסף! שמקבל בברכת אביו הבטחה: “בן פורת יוסף בן פורת עלי עין” – אומרים רבותינו שיוסף הצדיק מעל העין ואין עין הרע יכולה להזיק לו, למה? מה הסוד?

עין הרע, היא קודם כל העין הרעה של האדם עצמו, אדם מסתכל על העולם בעין רעה, למה לזה יש ולי אין, למה לההוא הולך בקלות ולי קשה, האדם עם העיניים האלה אוכל את עצמו מבפנים, הוא ממורמר ואינו מסתפק בשלו לעולם, אין לו יום אחד של אור בעולמו, הרי תמיד יש מי שיש לו יותר ממני, הוא אוכל את עצמו, הוא חסר מנוחה, והוא ימשיך לעבוד שבע ימים בשבוע עשרים וחמש שעות ביממה, העיקר שיהיה לו רכב שמוציא עיניים כמו ל… והוא שוכח: על הרכב הזה הוא הוציא את המעיים, הוא שוכח שהוא מריץ את עצמו לקבר… בָעצבנות ובחוסר הרוגע שלו, הוא מוכר את הבריאות שלו, ואז בשעה העשרים ושש ביממה תוך כדי נסיעה, הוא נרדם על ההגה בריפוד הנוח של האוטו, ופוגש במלאך שאחראי על כל נשמה בבא זמנה, אגב רבותינו אומרים שהשטן הוא מלאך מלא עיניים…

אז עכשיו תגידו לי אתם אם בדברי חכמינו יש הגזמה, תשפטו אתם כמה מהמחלות מתחילות מהרס עצמי, בגלל עיניים לא שקטות שרוצות, ורוצות, ומריצות את בעליהם לקנות ולאסוף ולעבוד בלי שום רוח במפרשים, ובלי שום הנאה מהקיים, שהופכת אנשים למרוטים ונשים לדיכאוניות, מתי נגיע לכל מה שהעולם מציע ומראה, עד אז לא ננוח לא נשקוט ולא נחיה, כמה בריאות הולכת על השטויות שהעין חומדת, הגדרה מדויקת מזו של רבותינו לא יכולה להיות, 99 אחוז מן העולם מריצים את עצמם לקבר…

רק אחד ממאה ניצל, זה שהולך בדרכו של יוסף, בזכות מה זכה יוסף להינצל מכל השטף הזה? אומרים רבותינו: עין שלא רצתה ליהנות ממה שאינו שלה, אין עין הרע שולטת בה (ברכות דף כ' ע”ב), שימו לב להגדרה, רבותינו לא אמרו יוסף זכה לברכה בזכות… אלא אמרו זאת ככלל: עין שלא מחפשת כל הזמן ליהנות ממה שאינו שלה, איך אני משיג בדרך כזו ובדרך אחרת, עין שמסתכלת בטוב על העולם, ברוך השם יש לי כל מה שאדם זקוק לו ויותר, עין רגועה ושלווה שמאחלת לשני את כל הטוב שבעולם שלא מפריע לה לראות הצלחה, לא שולט בה עין הרע.

יתירה מזו עין שמסתכלת גם על מה ששלה בצורה טובה, ומוכנה שייהנו אחרים ממה ששייך לה ומהדברים שבבעלותה, כי היא מרגישה באהבתה כי גם מה ששלה, הוא בעצם מיועד לכל העולם, גם אם ישימו עליה את כל העיניים שבעולם היא מוגנת, מי שהעין שלו טובה – הוא אכפתי ודואג ומוותר ונותן לאחרים, שום עין לא יכולה לו, הקוראת בקפה לא הסבירה לך את זה? זה בגלל שהיא עצמה חיה בתוך עיניים רעות שכאלה כמו כל ה99, אז איך אתה רוצה שהיא תבין, אבל מרן החיד”א מגדולי המקובלים כותב זאת במפורש בספרו דבש לפי (מערכת עין טובה): מי שהוא נדיב, ובעל עין טובה אין שולט בו עין הרע! וזה הוא שכתוב בן פורת יוסף – שהוא נדיב [שחושב איך להפרות ולהרבות את האחר] לכן עלי עין – שאין עין הרע שולט בו.

זו הדרך להינצל ולחיות חיים מאושרים! אמנם זה מצריך שינוי אמיתי בגישה, זה לא כזה פשוט כמו לקנות חוט אדום, אבל בסך הכל האמת הזו זועקת, והשינוי הזה להיות בעל עין טובה – הוא לבדו הסוד היחיד האמיתי שיכול להועיל ולהוציא אותנו מהמעגל הזה, בכל מקרה אם זה קשה לך, תמיד תוכל לנסות את הסגולה שמופיעה בראש המאמר… בהצלחה!

לעוד מאמרים של הרב ניר אריאל
למאמר הבא
למאמר הקודם

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרב ניר אריאל

1
1
47

מאמרים חדשים

שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן