Menu

מסע התשובה הגדול בעולם

נחשו היכן התקיים מסע התשובה הגדול בעולם?

לא תאמינו! זה לא ארע ביד-אליהו ואף לא באצטדיון טדי, אלא לפני אלפי שנים אי-שם בעיר נינווה, אליה נשלח יונה הנביא בשעתו להזהיר את בני העיר שישובו אל ה'. מדובר היה בסיפור חזרה בתשובה המוני ורחב היקף, יחיד מסוגו מימות עולם. עיר שלמה הכירה בחטאיה והתחרטה עליהם לאחר שקיבלה את תוכחתו של יהודי אחד – יונה הנביא.

לשם השוואה, תארו לעצמכם שביום מן הימים, יופיע רב על אדמת אמריקה, ויכריז באוזני התושבים כי עליהם לשוב בתשובה פן יביא עליהם ה' מכה קשה, וכי יהיה מי שיתייחס לדבריו ברצינות?! אם כן, הכיצד זכו כל אנשי העיר נינוה להתעורר בתשובה אמיתית? ובכלל, איך העניק להם הקב”ה הזדמנות של תשובה, מושג שאינו קיים אצל גויים, ולא עוד אלא שה' הכריח את יונה בכל טצדקי להגיע לנינוה ולהוכיחם שישובו בתשובה? וכן מדוע זכתה העיר נינוה לכינוי “גדולה לאלוקים”?

בהסכמתו לספר “אם למקרא” (להגאון רבי אלטר מאזוז זצ”ל), מבאר זאת הראשון לציון הגאון רבי מרדכי אליהו זצ”ל כמין חומר. תחילה הוא מכוון אותנו להביט על הפרספקטיבה ההיסטורית המלאה. הבה נשוב במנהרת הזמן אלפיים שנה קודם לכן אל פרשת נח, שם מסופר על יסוד העיר נינוה: “מן הארץ ההיא יצא אשור ויבן את נינוה” (י. יא). מה הביא את אשור שהיה דמות מרכזית בעיר שנער לעזוב את עיר מכורתו לטובתפרויקט חדש בשממה של נינוה, מיזם שעתידו לוט בערפל?

המדרש מגלה לנו כי השיקול שעמד מאחורי צעד זה לא היה כלכלי אלא רוחני. בשנער, מלך באותה עת גדול הכופרים – 'נמרוד'. כשמו כן היה, צד דעתן של בריות בפיו וממריד את כל העולם נגד הבורא. אוירה מורעלת זו לא התאימה לרוחו ולצביונו של אשור. חשש כבד היה לו שמא יסחפו בניו לקלחת זו וילמדו ממעשיו של נמרוד. ומה יעשה? להילחם בנמרוד כפי שעשה אברהם, לא היה בכוחו. הוא הסיק כי כדי לשמור על חינוך בניו עליו להקריב קרבן גדול – לעזוב חיים מבוססים ולהתחיל הכל מחדש במקום אחר, טוב יותר. בצעד אמיץ, הקים ארבע ערים קטנות במקום רחוק ושקט.

על יסודות טהורים אלו הוקמה העיר נינוה.

אלפיים שנה חולפות להם, דורות הולכים ודורות באים, ואנשי נינוה הופכים לרעים וחטאים ורעתם רבה, אך הקב”ה אינו שוכח שלפני שנים רבות העיר הזו נוסדה לשם שמים, וזכות אביהם אשור עומדת להם גם במרחק שנים כה גדול. בפועל, אנשי נינוה היו רעים, אך הכוונה הטהורה שעמדה לנגד עיניו של מייסד העיר, הצליחה להתעורר מחדש, שנים רבות אחרי מותו, ולגרום לתשובה בקרב צאצאי צאצאיו.

זהו כוחו הכביר של בסיס שנוסד לשם שמים! הסייעתא דשמיא שהוא יגרור אחריו, יכולה להישמר במשך אלפי שנים!

לעוד מאמרים של הרב עובדיה חן
למאמר הבא
למאמר הקודם

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרב עובדיה חן

4
10
298

מאמרים חדשים

שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן