Menu

להבין משל במליצה – לחשוב על הזולת

רוסיה הקרה, בעניות מחפירה. אב מבוגר, עם בנו הצעיר גר. הפרוטה לא היתה מצויה איתם, ולכך הבן למלאכה נרתם, ולמען פיתם, יצא בעבודת כפיים, ובזיעת אפיים, להביא טרף לביתם.

לשני הדלים, היו רק שני מעילים. והנה ארע, ומעיל אחד נקרע. לתופרו כבר אי אפשר, ולפוטרו בלא כלום לא יתכן הדבר. והמעיל הנותר, מי ילך ומי יבוא בו, הצעיר היה מוותר בטוב ליבו. אך לפני קרתו מי יעמוד, וברוח סערה איך ישרוד, ואיך יצא כך לעבוד. והזקן הטוען: בגלל הגיל, חייב אני את המעיל. כל אחד עמד על דעתו, ולא אוה לוותר לזולתו.

בצר להם פנו לרב העיירה, שיבור להם דרך ישרה, ויעשה ביניהם פשרה. שמע הרב את טענות השניים, ואמר להם: תנו לי לחשוב ושובו עוד יומיים. יצאו השניים אל ביתם,

ובאותה הלילה נדדה שנתם. האב על מיטתו כרע שכב, ועל בנו חשב: איך אעשה הרעה הגדולה הזאת לבני, שמקריב עצמו ובשרו למעני. ובקור העז, יוצא הנער הנועז. ונתן לי לחם לאכול ובגד ללבוש, ואיך לא אכלם ואבוש. ואיך ככה אני מעוול, ועוד עם מעיל שלמעני פועל. ומיד גמרה בלבו ההחלטה. ואף לבן עלו הרהורי חרטה: איך אעשה לאבי הדבר הנורא הזה, איך לא אבוש ואותו אבזה?!

ויהי בבוקר שניהם הגיעו להחלטה אחת, כל אחד ביטל רצונו מפני הזולת. חזרו אל הרב, אך הפעם טען הבן כי המעיל מגיע לאב, ואביו היפך טענתו, ותכל תלונתו, כי את חייו לבנו הוא חב.

ואז לחדר פנימי הרב נכנס, שב ומעיל חדש בפניהם פרס. המעיל במתנה הוא בעבורכם, ויכלו משאכם וריבכם. שמחים בצאתם, כי העניין בשלום תם.

אך מאוד התפלאו, ומיד שאלו: מדוע נהג הרב ב”לך ושוב ויש איתך”, ורק בפעם השניה את מצוקתנו חתך? אם היה בידך המעיל, כבר בתחילה היה מועיל, והיית מציעו מיד כשהדיון התחיל?

ענה הרב על השאלה: כשבאתם בתחילה, כל אחד וטענתו עמו, דואג רק לעצמו. אמרתי אעשה כן גם אני, הרי אין זה ענייני. אך כשבאתם שוב, כל אחד למצוקת השני קשוב. ורוצה לתת מעצמו לשני, אמרתי, למען הזולת אעשה גם אני…

עם ישראל משולים לאותם בן ואב, והקב”ה לאותו הרב. אם איננו נוהגים כאיש אחד בלב אחד, אלא כל אחד חושב על עצמו בלבד. אין הקב”ה מעניק שפע משלו, אלא כל אחד יסתדר עם מה שיש לו. אך אם כל אחד יתמלא באהבה, ויחשוב על הסביבה. גם הקב”ה ישא משלו, וישפיע לו, ברכה עד בלי די, וזה בודאי, לנו כדאי.

לעוד מאמרים של הרב מאיר גבאי
למאמר הבא
למאמר הקודם

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרב מאיר גבאי

281
0
36

מאמרים חדשים

שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן