Menu

לא בשמים היא

לא בשמים היא לאמר מי יעלה לנו השמימה ויקחה לנו וישמיענו אותה ונעשנה – יש להתבונן מה הטעם שהתורה אומרת על קיום תורה ומצוות “לא בשמים היא”, וכי יש ספק בדבר, הלא הכל יודעים ורואים את התורה כאן בארץ, וכפי שאמרו חז”ל: “תורה מונחת בקרן זוית, וכל הרוצה יבוא ויטול”. התורה אינה מכוסה והיא ניתנה בקולות וברקים. אדרבה, המלאכים רצו שהתורה תישאר בשמים, ואמר הקב”ה למשה: אחוז בכסא כבודי וענה להם תשובה! השיב להם: יש לכם אב ואם לכבדם?! קנאה יש ביניכם?! או יצר הרע לעבור על לא תגנוב?! א”כ ודאי שלא בשמים היא?

במדרש רבה מביא פירוש בשם תנחומא: טיפש נכנס לבית הכנסת, וראה תלמידי חכמים עוסקים בתורה, שאלם: היאך אדם לומד תורה? ענו לו: תחלה, קורא במגלה (הכוונה לתינוק הלומד בדפים), ואח”כ בספר, אח”כ בנביאים, ואח”כ בכתובים. אחר שהוא גומר את המקרא, שונה התלמוד, ואח”כ בהלכות, ואח”כ באגדות. כיון ששמע כך, אמר בלבו: אימתי אני לומד כל זאת, וחוזר מן השער? וזה שאמר הכתוב במשלי (כד, ז): “ראמות לאוויל חוכמות בשער לא יפתח פיהו”.

אמר רבי ינאי משל למה הדבר דומה, לככר שתלוי באויר. טיפש אומר מי יכול להביאו? ופקח אומר ודאי אחד תלה אותו. חושב איך תלה אותו ומביא סולם או קנה גבוה ומורידו. כך הטיפש אומר: אימתי אקרא את התורה כולה, והפקח שונה פרק אחד בכל יום ויום עד שמסיים את כל התורה כולה, ועל זה אמר הקב”ה “לא נפלאת היא ממך”, ואם נפלאת היא – “ממך” – שאין אתה עסוק בה, ולכן נאמר “כי המצוה הזאת”, כאילו על מצוה אחת מדובר כאן, אע”פ שמדובר על כל המצוות. ללמדנו שצריך לִשנות בכל יום פרק אחד ומצוה אחת, ועי”ז יזכה לקנות את כל התורה כולה. וזו אם כן כוונת הכתוב “לא בשמים היא” – גם אם התורה נראית כמו הככר התלוי באויר, ניתן ללמוד את כל התורה כל יום פרק אחד עד שזוכה לקנות את התורה בכל פרטיה.

מעשה בגאון רבי יעקב עדס זצ”ל, מראשי ישיבת פורת יוסף וחבר בית דין העליון, אשר הגיע לבקר את בנו בעיר בני ברק. סרו הבן והאב לתפלת מנחה, ועד שהתחילו את התפלה, פתח ספר ושקע בלימוד. לימים שאלו בנו שאלה הלכתית, ענה לו מיד את התשובה הכתובה באחד מספרי הראשונים, והוסיף לו: את זה למדתי בדקות הספורות לפני תפלת מנחה כשהייתי עמך בעיר בני ברק, וזכינו לסייעתא דשמיא שהלמוד היה נצרך אחרי זמן רב להלכה למעשה.

באדיבות עלון “פניני הפרשה”, לצפיה בעלון במלואו לחץ כאן

לעוד מאמרים של הרב יגאל כהן
למאמר הבא
למאמר הקודם

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרב יגאל כהן

33
6
168

מאמרים חדשים

שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן