Menu

החלום המסעיר – גילוח בתער

היה זה באחד הימים של חודש אדר. מרן הגאון רבי רחמים חי חויתה הכהן זצ”ל (שהשבוע ט' שבט חל יום הילולתו) ישב סמוך לשלחנו, כשלמולו פרוסים ספרים רבים, והוא מכין את הדרשה המרכזית לשבת “זכור”, אך לפתע חש כי נעצמות שמורות עיניו והוא חייב לתת מעט תנומה לעפעפיו.

והנה בחלומו, מופיע בחור צעיר מג'רבא אשר מצא את מותו באופן טראגי בטביעה בים, והוא בוכה בכי מר וקורע לב. “מה לך?” נזעק הרב בחרדה. והבחור השיבו תשובה מסמרת שער: “במשך שלש שנים מגלח הייתי בתער, ובבית דין של מעלה הענישוני בעבור כל שנה להתענות בכף הקלע! ועתה מר לי, מר! אנא, רבי! הושיעני! אין לי כוחות לסבול יותר…” התחנן הבחור על נפשו.

רבי חויתה התעורר באחת. מבטו המיוסר של הבחור צף מול עיניו, והוא החליט להסב את נושא הדרשה ולעורר את הציבור על ענין הגילוח בתער, על מנת שיהיה זה לתועלת נשמתו האומללה של אותו נער.

שבת בצהריים. בית הכנסת מלא היה מפה לפה, והכל ציפו למוצא פי רבם הנערץ. כוחו הגדול של רבי חויתה היה בפיו, ובדרשותיו היה משיב רבים מעוון. בחכמתו הרבה, השכיל למצוא את שעת הכושר, בה ראה הזדמנות להוכיח מלב אוהב את צאן מרעיתו, בעניינים שבין אדם לחברו ובין אדם לקונו. בלשונו החדה ידע לפלס נתיבים ללבו של כל אחד ואחד מבני עדתו, למצוא בו את הניצוץ והאור, ולהעלותו על דרך המלך. ואת כוחו זה רתם גם הפעם.

רבי חויתה פתח את דרשתו בדברים נוקבים על חומרת הגילוח בתער, ועל העונש הנורא של החוטאים בו. במהלך הדרשה, גולל הרב בפרוטרוט את דבר החלום הנורא. אך מגודל ענותנותו לא גילה כי הוא בעצמו חולם החלום, אלא סיפר זאת על 'רב אחד'. הקהל ישב והאזין ברטט למסר המסעיר מעולם העליון. בסיום הדרשה, ניגשו אל הרב אנשים מהקהילה כשהם נרעשים ומבוהלים, וקיבלו על עצמם שלא לגלח בתער לעולם!

בראות רבי חויתה את ההתעוררות הכבירה, נשא תפלה חמה על נשמת הבחור, וקיוה כי בזכות התחזקות הרבים יקלו בעונשו. ואכן, לאחר שבתות אחדות הופיע שוב הבחור בחלומו, והפעם כשהוא מחייך ובידיו מיני מתיקה…

בשמחה ובהתרגשות, שיתף רבי חויתה את הציבור גם בחלומו השני, והוכיח להם את מעלת התשובה והכח העצום של מצות זיכוי הרבים.

אין זו הפעם הראשונה בה קלט הציבור מסרים משמעותיים וחשובים מדרשותיו של רבי חויתה. אי אפשר היה להיוותר אדיש מול מלותיו הנוקבות, ובפני מוסרו האמיתי היוצא מקירות הלב וחודר ללב. לא פעם אף ניכרו עקבותיהן של דמעות מטהרות על פניהם של הציבור המאזין ומפנים.

סיפור מרטיט זה נכתב על ידי רבי חויתה עצמו, בקונטרס מיוחד הנקרא “קונטרס החזיונות”, אשר בו העלה הגאון הצדיק את חלומותיו הנשגבים.

לעוד מאמרים של הרב עובדיה חן
למאמר הבא
למאמר הקודם

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרב עובדיה חן

4
10
298

מאמרים חדשים

שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן