Menu

דברי מרן שליט"א ליום הילולת הגאון הרב מרדכי אליהו תשע"ט

לרגל הילולת הגאון הראשון לציון הרב מרדכי אליהו זצוק”ל דיבר מרן ראש הישיבה כמה דקות שהוקרנו בהילולת הענק בהר המנוחות. שיכתבנו בשבילכם את הדברים, והרי הם לפניכם:

מורי ורבותי!

תמיד היה לי קשה לי על התואר ,,הגאון'', מאיפה בא התואר הזה. אמנם, הוא הגיע מתקופת הגאונים, אבל הא גופא קשיא, מאיפה הגאונים מצאו את זה. בגמרא אין שום מקום שכתוב 'גאון'. אין. אין. רב אחאי גאון בעל השאילתות – הוא יותר מאוחר. רב יהודאי גאון בעל הלכות גדולות, יותר מאוחר. רב סעדיה גאון, אותו דבר, הוא יותר מאוחר. בזמן התלמוד – תנאים ואמוראים – אין 'גאון'. 

עד שמצאתי בספר הערוך (ערך אביי). הוא לא כותב 'גאון', הוא כותב 'גאון יעקב'. יש פסוק כזה: “גאון יעקב…” (תהלים מז, ה). הגאון, היינו מתפארים בו. יש גאון אחד בעולם בזמנו, כל פעם, לפי התור. 

יש גאוני ארץ ישראל, לא היו ידועים בכלל, מעט מאד ידוע מהם. אבל גאוני בבל, התפרסמו בכל העולם.

ומה החשיבות שיש בדברים האלה? שכל העולם כולו ציית לפסקיהם. יש שאלה, שולחים מכתב לבבל: מה הדין? מה המנהג? ומה שעונים – קדוש! 

הרב מרדכי אליהו זכר צדיק לברכה, שנפטר כיום מחר (זה יום פטירת ה'שאגת אריה'), *היה גאון במלא מובן המלה!* גאון! גאון יעקב! לא היה אף פעם משפיל את רוחו או את היהדות, בפני אומות העולם. עומד בגאון. יש הרבה סיפורים עליו, כל סיפור מראֶה חכמה מיוחדת. 

אחד הסיפורים, שהוא היה פעם בצרפת, נדמה לי הנשיא אז היה ז'אק שיראק. הביאו אותו למוזיאון של צרפת, והראו לו כל 'שכיות החמדה'. הנה, כאן יש כסא שישב עליו נפוליון. כאן יש את הכתר של המלך לואי הששה עשר, שהיה לפני נפוליון. אמר להם: “אפשר לקנות את זה? בכמה זה עולה? כמה זה עולה?” אמרו לו: לא מוכרים את זה! זה מזכרת. זה מוזיאון. זה כבוד של המדינה. אמר: “למה אי אפשר לקנות? אני אתן יותר כסף, יתנו לנו את זה…” אמרו לו: רבי, אל תבייש את עצמך…

אחר כך נפגש עם נשיא צרפת, אמרו לו: תדבר. הוא מדבר בעברית, ויש שם מתרגם לצרפתית. והבין הרב מרדכי אליהו, שהוא לא מתרגם טוב. אמר לו: תתרגם הכל! אני מבין אותך. אתה לא מספר את הכל. אמר לו: טוב. מצא מישהו אחר שיתרגם מלה מלה. 

אמר לו: “אני שאלתי לאלה שהכניסו אותי למוזיאון אם אפשר לקנות את הכסא של נפוליון, נפוליון 'אדם גדול', כמעט רצה לבנות את בית המקדש”. 

הוא (נפוליון) חשב בלבו שהוא יביא את המשיח, ככה הוא חשב. למה? ראה שהערבים נגדו, אז אמר; אולי היהודים יעזרו לי. בשנת תק”ס, נעשה 'קיסר'. קרא לעצמו קיסר… מי שישכח את זה, סימן לדבר: בשנת התק”ס, הִתְקַסֵּ'ר – נעשה קיסר. בלועזית – 1800 (למניינם) בדיוק. אחר כך נלחם ברוסיה, נפל שמה. ברוסיה היה קר מאד, 'גנרל חורף' הכריע אותו. טוב אין מה לעשות.

“אבל אמרו לי” המשיך הרב מרדכי אליהו, “שזה דבר לאומי! לא מוכרים אותו!” לפני כמה שנים חי נפוליון? לפני 200 שנה, פחות או יותר. אמר להם: “ואומרים לנו למכור את ירושלים לערבים??!!” 

“ירושלים, יש לה 3000 שנה, מאז היה בה דוד המלך. “וכסא דוד עבדך מהרה בתוכה תכין”, כסא של דוד שווה פי כמה וכמה מכסא של נפוליון, אנחנו נמכור אותה???!!!” ההוא נדהם. נשיא צרפת נדהם. 

אמר: “אף פעם לא שמעתי אדם שמדבר כל כך בעוז ובביטחון,  כמו שאתה מדבר!” ליוה אותו, ונתן לו מתנה. מה המתנה? צלב מזהב 'חשוב מאד'. מה יעשה הרב? קיבל אותו, וכשבא הביתה שבר אותו לרסיסים. אמרו לו: למה? למה? זה מזכרת… אמר: אין דבר כזה. זה צלב! שתי וערב! אסור לי להחזיק! אם היה נותן לי משהו אחר, יותר טוב. והוא ליוה אותו בעיניו עד שנעלם. 

כבוד התורה זה כבוד של הכל. 

כאשר רואים אנשים לומדים מהגוים, “אם אתה רוצה להרגיש גוי אמיתי” – כותבים בעיתונים המטורפים שלהם  – “בסילבסטר, בוא למדינה זו וזו, ותרגיש בנשמה שלך גוי אמיתי..” רח”ל. מה זה גוי אמיתי? אתם יודעים מה זה גוי אמיתי? “הבל הבלים אמר קהלת”. כמה עולה 'גוי אמיתי' בגימטריא? 480, 'תלמוד' גם כן – 480. תעזבו כל המכשפים האלו. 

הגוים לוקחים מאיתנו. אנחנו צריכים להידמות אליהם?! אנחנו צריכים להתיפייף אליהם?! לא!!!

תעמוד על הכבוד שלך!!! תעמוד על התורה! תעמוד על המצוות! תעמוד על השבת!

ובזכות זה הקב”ה יגאל אותנו מהר, לא נוכל לעמוד בכל המחלות והצרות שיש במדינה הזאת. ויגאל אותנו, וישיב בנים לגבולם – גם בגשמיות וגם ברוחניות, וכן יהי רצון ונאמר אמן.

לעלוי נשמת הגאון החסיד והעניו, המלוב”ן, רבי מרדכי אליהו זצ”ל הראשון לציון, שנפטר כ”ה בסיון תש”ע. זיע”א

 

לצפיה בוידאו לחץ כאן

 

לעוד מאמרים של מרן ראש הישיבה
למאמר הבא
למאמר הקודם

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מרן ראש הישיבה

3601
3019
53

מאמרים חדשים

שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן