Menu

ביטול תורה באיכות – לא תמיד

ישנו מושג ידוע בעולם הישיבות הנקרא “ביטול תורה באיכות”, שמשמעותו: כאשר אדם מסוגל ללמוד תורה בעיון, ולמרות זאת הוא לומד בשטחיות, או כאשר הוא בוחר ללמוד לימודים קלים בזמן שמסוגל ללמוד לימודים קשים, הרי זה נחשב ביטול תורה באופן יחסי (הרבה מציינים שהמקור לזה הוא מהגמרא מגילה (ג' ע”א): “מבטלים תלמוד תורה מפני מקרא מגילה”. אולם עיין שם להרש”ש ואכמ”ל).

בזמננו הביטוי “ביטול תורה באיכות” קיבל בטעות משמעות מוכללת, כאילו כל עיסוק בקריאת תהלים, תפלות, קריאת חוק לישראל וכדומה, כרוך ח”ו בביטול תורה. ובכן, יש לעשות סדר בדברים ולדעת כי 'ביטול תורה באיכות' אינו כלל גורף, ובהחלט יש עתים שגם כאשר הלימוד הוא פחות באיכות, מאחר והעיתוי דורש זאת או שהשעה מסוגלת לכך, או שהדבר נעשה במדה ובמשקל, אין זה בכלל “ביטול תורה באיכות”.

ומה באמת ההבדל? כבר למדנו שלמה המלך “לַכֹּל זְמָן וְעֵת לְכָל חֵפֶץ” (קהלת ג, א), שהרי לא תמצאו אדם שימשיך ללמוד ולא יתפלל, בטענה שערכה של תפלה פחות מלימוד תורה. למה? כי תפלה היא צורך רוחני שחייבים למלאותו, להבדיל כמו שיש צורך לישון ולאכול, ואדם לא ימנע עצמו מאכילה ושינה מחשש לביטול תורה. גם לא נמצא אף רב שיאמר שלשיר “לכה דודי” כל ערב שבת, או לקרוא קרבנות לפני התפלה, זה 'ביטול תורה באיכות'. גם אין מי שיפטור מלקרוא שנים מקרא ואחד תרגום, למרות שבאותו זמן ניתן להעמיק באיזו סוגיא.

כשהיה פעם כותב השורות נבוך בענין זה, שטח את שאלתו לפני מורנו ראש הישיבה הגר”מ מאזוז שליט”א בזה הלשון: האם שייך לומר ביטול תורה “באיכות” לגבי “פתח אליהו” תהלים ועוד. וכן חומש ברש”י בזמן שיכול ללמוד גמרא בעיון. ואם כן, היאך רבותינו חכמי הספרדים היו נוהגים בדברי חסידות וקריאת תהלים, אע”פ שבאותו זמן יכלו ללמוד דברים אחרים. והאם שייך לומר כמ”ש הגאון רבי חיים מוואלוזין זצ”ל בנפש החיים (שער ד') שאין ברור שנתקבלה תפלתו של דוד שהקורא תהלים חשוב כעוסק בנגעים ואהלות?

וזה מה שהשיב לי הקטן (ונדפסה תשובתו בספרו “מקור נאמן” סימן תרמ”ו): “דברי הרב נפש החיים תמוהים במחילת כבוד תורתו, ומרן החיד”א וכל רבותינו הספרדים אינם סוברים כן. והנכון לגמור תהלים אחת לחודש לפחות, ואם אפשר אחת לשבוע. ואם הצבור אומרים “פתח אליהו” לא יפרוש מהם, שא”כ אפשר לדלג על מחצית התפלה בטענות שוא ומדוחים ולבסוף יתפלל “הביננו”. ואם היו אומרים תהלים כל יום בישיבות לפני הלימוד היינו רואים נסים גדולים. ודי בזה”. עכ”ל.

לעוד מאמרים של הרב עובדיה חן
למאמר הבא
למאמר הקודם

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרב עובדיה חן

4
10
298

מאמרים חדשים

שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן